Byggandet av ett nytt Resecentrum, som kommer att inkludera buss- och tågstation, blev utgångspunkt till vision Umeå C med ett utökat stadscentrum norrut.
Processen bör starta med en förstärkning av gångförbindelsen mellan Kungsgatan och Resecentrum. Genom att skapa ett brett övergångsställe möjliggörs ett naturligt flöde av människor genom mitten av järnvägstorget till ett nytt Resecentrum. Markövergången är mer intuitiv, säkrare under kvällstid, lättare att hitta, och man kommer inte att uppleva begränsningar mellan stationsutrymmet och järnvägstorget. Själva Järnvägstorget kommer också att höja sin kommersiella potential och fyllas med både Umeå besökare och Umebor.
Att slutföra integrationsprocessen av Resecentrum med befintligt stadscentrum kan uppnås genom komplettering av Resecentrum med nya varierade funktioner. De kan locka olika besökare vid varierade tidpunkter på dagen, så att platsen är fylld med människor i rörelse under större delen av dygnet, (vilket utgör en garant för känslan av trygghet).
En funktion som skulle kunna fylla den befintliga järnvägsstationen är restaurangverksamhet, vilket resenärer verkar behöva på stationen, men den kan också locka besökare till ett utvidgat stadscentrum, (bra bevis är Köksbaren som lockar folk fast är det utanför dagens stadscentrum). Dessutom föreslår vi att man kompletterar området runt Resecentrum med lokaler för kontor, butiker och gastronomi, konferensrum samt bostadslägenheter och utomhusaktiviteter.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt Västra Esplanaden (Gamla E4), som snart kommer att upphöra i sin nuvarande form. Kommunen planerar att bygga om vägen till ett mer vänskapligt och inbjudande intryck för kollektivtrafik, cyklister och sparsam biltrafik samt även skapa en grön allé. Härigenom tas befintliga begränsningar bort och möjligheter skapas för ett centrum som kan växa fritt. Det planeras också att sätta en busshållplats på västra esplanaden nära tågstation och en till busshållplats vid Resecentrum för att underlätta tillgång till kollektivtrafik för de inpendlare som kommer med tåg och buss.
I skärningspunkten mellan järnvägsspår och Västra Esplanaden (Gamla E4), bildas naturligt en stadsknutpunkt, som föreslås förstärkas med nya byggnader som rymmer kontor, verksamhetslokaler och på de översta våningarna bostäder. Allt kompletteras med parkering på de nedersta nivåerna vid järnvägen.
Med hänsyn till närheten av denna viktiga kommunikationsknutpunkt vill vi föreslå att en både funktionell och trevlig koppling i form av en grön promenad som sträcker sig över järnvägsspåren mellan Västra Esplanaden och Resecentrum. Vi kallar den Höga Stråket. Höga Stråket kommer att vara ett brett promenadstråk placerat precis ovanpå spårområdet mellan Västra esplanadens bro och Resecentrum. Stråket skulle mycket väl även utvecklas vidare väster och österut för att skapa en starkare koppling mellan olika stadsdelar (Haga/Sandbacka, Regementet och Väst på Stan med Centrum). Undersida av Höga Stråket bör kunna nyttjas för bullerdämpning och skapa en mindre bullerutsatt miljö runt och i anslutning till Resecentrum.
Vid gestaltning av området för vision Umeå C bör flera faktorer ligga till grund för utformningen. Bebyggelsens geometriska struktur, föreliggande och framtida kommunikationer samt utveckling av grönstrukturen i området.
- bebyggelsens geometri: Att läka samman stadens norra del med centrum.
- utöka kontorsområdet norr om järnvägen.
- underlätta och utöka de kommunikativa kopplingarna i området med hjälp av det ”Höga stråket” och skapa en göd kontakt med den nya stadsgatan väg 503.
- varsam planering av grönt stråk både på marknivå och på det ”Höga stråket”.
Tillkommande exploateringar grupperas med utgångspunkt från krav på närmiljö och kommunikationer. Besöksintensiva verksamheter placeras nära kommunikationsknutpunkterna och likvärdiga verksamheter. Bostäder lokaliseras i huvudsak till ett lugnare område med en tydlig grönstruktur.
Gestaltningen av tillkommande exploateringar kan läka ihop stadens två dela som idag skiljs åt av järnvägsområdet.
Utöver koppling mellan stadsknutpunkterna för fotgängare och cyklister stråket kan kompletteras med ytterligare funktioner typ ”på väg-verksamheter” i form av små serveringar, lugna uppehållsplatser och rekreationsytor inkluderande även taket över busstation.
Höga Stråket kommer även att skapa ytterligare möjligheter för stadens utveckling i form av en grön promenad tvärs ned Västra Esplanadens bro. Höga Stråkets nivå ansluter till nivån för Västra Esplanadens bro och korsningen mellan Stråket och bron har vi kallat Höga Torget. I visionen av stadsutveckling är korsningen omgiven av fyra nya höga byggnader som kommer att visa sig i alla väderstreck och kommer att vara ett nytt landmärke i Umeå. Byggnaderna kan inrymma kontor och bostäder på övre våningar samt på nivå av Höga Stråket inrymmer mer publika verksamheter som restauranger och butiker. På nedersta våningarna placerar man parkeringar för byggnadernas och Resecentrums brukare. Garagen kommer också att fungera som bullerbarriär från spårområdet.
Kombinationen av dessa tre stadsattraktioner på ett ställe (Resecentrum, Höga Torget och Höga Stråket) skapar ett väl sammansatt, multifunktionellt och framförallt attraktivt utrymme åt Umeborna för en vardagsvandring, arbete, lunch eller underhållning. Lika så för Umeås besökare, som kommer att kunna njuta av gastronomi, underhållning och konferensrum i ett centralt läge. Attraktionskraften från ett utbyggt och kompletterat Resecentrum skulle kunna ge kraft åt Umeå Centrum att växa ihop med miljön runt Järnvägstorget.
HÖGA STRÅKET
Sammanbindning i flera dimensioner och riktningar av hållbara trafikflöden mellan Resecentrum, Haga, Umeå centrum och även Regementet, befintliga och nya kontorsstrukturer, kommersiell service samt tillkommande bostäder. En grön oas med kommunikation och rekreation. Den tillskapade urbana friytan utgör ett välbehövligt tillskott till den så hårt av trafik belastade närmiljön. Höga stråket överbryggar det kommunikativa hinder som järnvägen utgör i nord-sydlig riktning och kan även minska bullret tack för akustiska paneler monterade undertill.
Stråket kan bjuda på olika funktioner för människor i olika ålder:
- grön oas med möjlighet att sitta i skuggan
- cykelpassage som binder gröna områden i stan
- mötesplats med många olika sittplatser
- små servering
- lekplatser för barn och seniorgym för äldre
- cykelparkering
HÖGA TORGET
Torget där väg 503 - Västra Esplanaden (gamla E4:an) möter Höga stråket. Kring knutpunkten skapas förutsättningar för kommersiell- och allmän service samt kontor och bostäder. Bebyggelsen kring knutpunkten kommer att utgöra ett blickfång med annonsvärde för Umeås utökade centrum. Inresande till Umeå med tåg och buss har här en direkt anslutning till det lokala kollektivtrafik snätet och kringliggande arbetsplatser.
Torget kan bjuda på olika funktioner:
- verksamheter i bottenplan
- Umeå C busshållplats väl ansluten till Resecentrum
- brett övergångsställe genom Västra Esplanaden
- många olika sittplats typer
- uteservering för restauranger
- cykelparkering